Dags att flytta? Oavsett om det handlar om en långväga flytt eller om en flytt inom samma stad så finns det vissa saker som man måste tänka på. Vi tänkte underlätta för dig genom att skapa en kom ihåg-lista för flytt. Genom att följa den, och bocka av varje moment, så kommer din flytt att ske på ett smidigare sätt.
Att flytta handlar inte enbart om att transportera bohaget från punkt A till punkt B. Det finns många saker att tänka på och inte minst gäller detta allt som har med olika abonnemang, försäkringar och lån att göra. Detta är något som man måste ha koll på och i synnerhet gäller detta hemförsäkringen. Du måste ha en hemförsäkring redan från första dagen du flyttar in. Olyckor kan ske när som helst och det måste du vara beredd på. Om man ser till hur en enkel kom-ihåg-lista skulle se ut så är vår version den som följer.
Följ dessa steg vid din flytt
Följande steg är, enligt oss, viktigt att följa i samband med att du ska flytta:
- Hantera alla avtal. Så fort du har datum för inflytt – och har bestämt dig för att flytten ska ske då – så är det dags att börja ringa runt lite. Ring banken och flytta ditt bolån, kontakta ditt försäkringsbolag och flytta din hemförsäkring – som sagt, den ska gälla direkt – och se över alla abonnemang så att dessa är uppsagda/flyttade i god tid. Det kan handla om bredband och exempelvis om elavtalet. Ska du flytta till hus, villa eller radhus så ska du även se till att teckna ett abonnemang för sophämtningen. Det glöms ofta bort.
- Ordna med flytten. Ska du flytta på egen hand eller anlita en flyttfirma? En flyttfirma kostar mer pengar, men då har du också en enklare flytt framför dig. Med RUT-avdraget så blir kostnaderna inte så farliga. Ta in offerter från flera olika och jämför prisbilden. Glöm dock inte att se till kvaliteten. Kontakta referenser! Ska du flytta på egen hand så är det läge att börja ringa kompisar om hjälp.
- Flyttanmälan och adressändring. Gör först en flyttanmälan hos Skatteverket – den är gratis – och anmäl sedan flytten till Adressändring.se som, mot en ringa avgift, ser till att all framtida post når den nya adressen. Där kan du även begära eftersändning av posten.
- Packa i god tid innan. Har du valt att anlita en flyttfirma så kan du inkludera packningen i tjänsten. Men, du kan även spara pengar genom att packa själv. Rådet då är följande: packa i god tid och packa i rätt kartonger. Ju snabbare du börjar packa, desto mindre stress blir det. Var noga med att packa metodiskt och fyll aldrig kartongerna till bredden. Blanda tungt med lätt och se till att märka alla kartonger utifrån vilket rum sakerna ska ställas i – Hall, Kök, Sovrum och så vidare. Passa även på att rensa. Du får aldrig en bättre möjlighet att skapa luft i förråd och garderober än i samband med flytten. Gällande kartonger så finns det definitivt ett värde i att gå upp en prisklass. Kartonger av en lägre kvalitet kommer att göra din flytt både svårare och mer osäker. Och du: skruva av alla ben från bord, soffa och fåtöljer. Det gör allt enklare.
- Flytta med en plan. Då datumet för flytten anlänt så är det dags att gnugga geniknölarna. Rådet är att ni arbetar två och två och att ni inte ser flytten som en slags styrkedemonstration. Jobba metodiskt och ha gärna en person som organiserar packningen in i flyttbilen. Ta pauser och se till att undvika att stressa. Försök att hålla humöret uppe och tänk på att de som hjälper dig också gör dig en tjänst!
- Flyttstädningen. Det sista momentet är det tuffaste. Du måste genomföra en flyttstädning och det handlar då om en städning av allt – från topp till tå – i din gamla bostad. Här, liksom vid flytthjälp, så har du ett val att göra. Det är ingen dum idé att anlita en städfirma för detta – vilket även det går att göra med Rut-avdraget – och att du fokuserar på att komma på plats i den nya bostaden. Att återvända till den gamla bostaden för att städa – då man dessutom är trött både fysiskt och mentalt – är sällan en höjdare. Tänk då på att kontakta städföretag på ett tidigt stadium, ta in offerter och jämför dessa innan du bestämmer dig.