Tips på bra magasinering

I samband med en flytt så kan man inse att man har lite för mycket möbler i förhållande till den nya bostadens storlek. Man kan även befinna sig i det läget att man ännu inte hittat någon bostad eller att man har någon månad kvar innan inflyttning. Vid samtliga dessa situationer är magasinering ett bra alternativ.

I större städer som Stockholm så är magasinering en stor bransch. Detta av logiska skäl. Det sker väldigt många dagliga flyttar och det finns dessutom en ganska skakig bostadsmarknad. Privatpersoner kan bo mer i kappsäck och där man väntar in rätt bostad att flytta in i på ett mer permanent sätt. Magasinering ger en trygghet i att man har möbler och övrigt bohag intakt när den dagen kommer. En annan fördel med magasinering är att det ger en möjlighet att spara saker som man tycker om – men som kanske inte passar in i den bostad man nu bor i.

Oavsett vilket så finns det några saker att tänka på vad gäller magasinering och vi tänkte gå igenom några tips kring detta. Tips som dels kan underlätta ditt val av företag för din framtida magasinering, men dels även tips om hur du kan underlätta för dig själv i framtiden.

Tips för bättre magasinering

Det första du ska tänka på är att uppskatta ditt bohag och storleken på detta. Det kommer att vara avgörande för hur hög kostnaden för din magasinering kommer att bli. Du vill inte ha ett för stort utrymme som kostar en massa extra pengar. Samtidigt så vill du heller inte ha ett utrymme som dina saker inte får plats i – eller där du måste pressa in varenda litet föremål.

Idag finns det företag som kan hjälpa till med denna uppskattning och det finns även en annan smidig lösning där du beställer hem en container, packar denna och där containern i sig kommer att vara utrymmet för din magasinering. En smart tjänst som innebär mindre jobb för dig: du slipper hyra något transportmedel – allt sköts av företaget du anlitar som både levererar och hämtar din container.

En annan viktig sak gäller hur miljön är. Det ska vara lagom varmt och det ska inte finnas någon risk för fuktskador. Något som tyvärr inte alls är ovanligt i samband med magasinering där man ser att både möbler, föremål och tavlor blir förstörda om de legat för länge. Kolla alltid upp lokalerna innan. Du ska även fästa vikt på säkerheten. Finns det inbrottslarm? Hur ser låsen ut på varje enskild dörr? Har man ett säkerhetsbolag som patrullerar området regelbundet? Magasin kan vara tacksamma byten att tömma för inbrottstjuvar.

För din egen del så bör du märka upp alla kartonger. Det kan handla om att du vid något tillfälle behöver hämta en specifik sak och genom att märka upp så slipper du rota igenom allt. Märk tydligt på alla sidor. Du bör även ta dig tiden att organisera allting så att det blir enklare att hitta. Verktyg på en sida, textilier på en annan, utrustning och apparatur på ett annat ställe, sommarkläder där, vinterkläder här, och så vidare. Underlätta för dig själv!

Värdesaker bör du fundera lite extra på. Mindre föremål som exempelvis smycken och annat kan må bättre av att ligga i ett bankfack. Hur bra säkerhet det än finns på ett magasin så kan det ske inbrott. Du vill inte drabbas. Tänk även på att exempelvis värdera och försäkra möbler och tavlor som du vet har ett värde. Försök även att få till stånd ett möte med företaget du anlitar. Du vill känna ett förtroende och veta att dina saker är i goda händer. Lita på magkänslan.

Senast publicerat