08 - 31 03 66 [email protected]

Vilka regler för Rut-avdrag vid flytt finns – och vad är möjligt att använda rut-avdraget för? Att Rut-avdraget går att använda i samband med en flytt är något som förenklat hela processen. Som privatperson kan man, genom detta, se till att anlita en flyttfirma för flytten, låta den arbeta och därefter erhålla en faktura där halva kostnaden för arbetet är borttaget; den delen bekostas av staten. Rut-avdraget är personligt och har ett årligt tak som ligger på 50.000 kronor. Detta gäller sedan 2019. Tidigare var taket på 25.000 kronor, men här har alltså en förändring skett.

Förändringar har även skett gällande vad som räknas som en hushållsnära tjänst och gällande exempelvis flytthjälp – som vi ovan beskrev – så är det en relativt ny tjänst inkluderat i Rut. Tidigare var flyttstädning den enda egentliga flyttjänst som en privatperson kunde använda rut-avdraget för. Numera kan man använda skatterabatt för exempelvis nämnda flyttstädning, för flytthjälp samt för exempelvis visningsstädning och inflyttningsstädning. Även packning.

Homestyling då? Tjänsten Homestyling är populär och den har visat sig innebära skillnaden mellan vinst och förlust i samband med en försäljning. Genom att låta en professionell inredare ordna till, möblera och fixa till en bostad så ger man sig själv en bättre möjlighet att nå ett högt slutpris. Tjänsten är emellertid inte inkluderad i Rut-avdraget. Däremot så kan den relateras till detta. Om exempelvis möbler ska flyttas och transporteras så är det något man kan använda Rut-avdraget för – inte själva homestylingen.

Vilka regler finns för Rut-avdraget

Alla har inte möjligheten att använda rut-avdraget. För det första så måste man vara myndig och svensk medborgare. Skatt är en annan sak: för att kunna använda Rut så måste man betala skatt i Sverige och då mot 90% av den totala inkomsten. En annan regel gällande skatt är att man måste ha betalat tillräckligt med skatt för att kunna dra av för en tjänst inkluderat i Rut-avdraget. en sista regel att förhålla sig till gäller det tak vi ovan nämnde. Man ska, helt enkelt, ha kvar rut-avdrag att nyttja också.

Låter detta krångligt? Faktum är att det är relativt enkelt att kolla upp på Skatteverkets hemsida. Där – om du loggar in via ditt Bank-id och ser på dina sidor – så finns all information samlad gällande både Rut-och Rot-avdrag.

Var uppmärksam på företaget du anlitar

Ska du ta professionell hjälp i samband med en flytt så är det viktigt att du ser över vilket företag det handlar om. Många mindre seriösa aktörer finns på marknaden och många jobb sker utan den professionella touch man kan kräva. I vissa fall så kan de även erbjuda rut-avdrag fastän man saknar den möjligheten. Något som kan leda till prekära situationer för dig som beställare.

En enkel sak att göra gällande detta är att se över huruvida företaget är registrerat för F-skatt. Det är en förutsättning för att de överhuvudtaget ska kunna erbjuda Rut-avdrag. Ett samtal till Skatteverket räcker för att klargöra detta. Utöver detta kan man även göra kompletterande undersökningar i syfte att säkerställa kvalitet. Man kan exempelvis kolla upp med Kronofogden om eventuell skuldsättning, man kan kolla upp med transportstyrelsen för att se vilka bilar som är registrerade i företaget och man kan se över exempelvis omdömen på internet.

Utöver detta så är en rekommendation att man ber företaget om nummer till tidigare kunder. Några samtal till referenser ska alltid göras. Först då kan man se om ett företag inom flytt- och städ är värt att gå vidare med.

ⓘ Angående COVID-19

Vi säkerställer att all vår personal är symtomfri varje dag, såväl flyttarbetare som kontorspersonalen. Detta för ert och vårt bästa.