Så gör du om du inte vill ha gratistidningar och reklam i brevlådan

Att öppna dörren och mötas av en stor bunt med reklam, olika kataloger, gratistidningar och allehanda erbjudanden från lokala företag kan få den bäste att tappa fattningen. Inte nog med att man kanske inte alls kommer att använda sig av de erbjudanden som finns – man måste dessutom ta hand om all återvinning. Frågan är om man kan slippa detta?

Det går att slippa få reklam och gratistidningar genom brevinkastet och det finns olika vägar att gå för att komma till bukt med problemet. Det enklaste är att du själv antingen tillverkar eller köper en skylt där det står Ej Reklam och Ej Gratistidningar på. De som delar ut posten brukar normalt hörsamma sådana uppmaningar. Om så inte skulle vara fallet så kan en annan lösning vara användbar.

Använd NIX för att spärra reklam

NIX är en tjänst du kan använda för att spärra reklam. Det hela är enkelt: du ringer NIX på nummer 0770-228 00 00 och sedan så slipper du reklamen i brevlådan. Och, det bästa av allt: du kommer även att slippa den förhatliga försäljningen av olika tjänster, abonnemang och produkter via telefon.

Att nixa – som det kallas – är ett enkelt, effektivt och kostnadsfritt sätt att slippa reklam. Men, var medveten om att det kan ta upp till två månader innan alla register är uppdaterade från företagen som använder sig av denna typ av marknadsföring.

Man kan även som privatperson välja att kontakta Statens Personadressregister för att spärra reklam.

Vad gäller gratistidningar så är det inte fullt lika enkelt. Där är det endast en skylt på dörren som gäller. Om du skulle vilja slippa exempelvis information från kommunen eller från staten så gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetslagen: den kan du helt enkelt inte välja bort. Viktig samhällsinformation ska nå alla.

Får du reklam trots att du nixat?

Om du även fast du nixat eller valt att spärra dig för reklam hos Statens personadressregister skulle få en massa reklam i din brevlåda så kan du gå vidare med detta. Genom att anmäla företaget till DN-nämnden – Etiska nämnden för direktmarknadsföring – så kan detta upphöra. Du kan även kontakta företaget på egen hand och förklara varför du inte vill ha reklam från dem i din brevlåda.

Senast publicerat